SEMEP HOME PAGE |
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ SEMEP ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ SEMEP ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ SEMEP ΟΙ ΜΕΧΡΙ ΤΩΡΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ |
Δ.
ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΤΟΥ SEMEP ΚΑΙ ΟΙ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΕΣ
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Για κάθε θέμα παρέχονται φύλλα εργασίας και οδηγίες για τους καθηγητές και τους μαθητές (σε PDF Fomat)
Έβδομο
θέμα: «Ανακαλύψετε την
πόλη σας2» (“Discover
your city2”)
σχολικό έτος
Έκτο
θέμα: «Ανακαλύψετε την
πόλη σας» (“Discover
your city”)
σχολικό έτος
Πέμπτο
θέμα: «Μεσογειακή
Διατροφή» (Mediteranean
and Diet)
σχολικό έτος 2002-2003 και 2003-2004
Τέταρτο
θέμα : «ΑΣ
ΠΡΑΣΙΝΙΣΟΥΜΕ» (“GOgreen
Quiz”)
σχολικά έτη 2000-2001 και 2001-2002
Το θέμα αυτό
προτάθηκε από τον Εθνικό Συντονιστή της Μάλτας και μ’ αυτό γίνεται μία απόπειρα
απλούστευσης του εκπαιδευτικού υλικού του SEMEP προκειμένου να μπορεί να
χρησιμοποιηθεί και από μικρότερες ηλικίες μαθητών.
Οι μαθητές
δίνουν απαντήσεις σε συγκεκριμένες ερωτήσεις και συγκεντρώνουν βαθμούς. Από το
σύνολο των βαθμών προκύπτει το «πόσο πράσινοι είναι» (How Green are you?). Από
καιρού εις καιρό επαναλαμβάνουν τη συμπλήρωση του ερωτηματολογίου και
αυτοαξιολογούνται στο κατά πόσο βελτιώθηκαν οι στάσεις τους και οι συμπεριφορές
τους προς το περιβάλλον.
Το πρόγραμμα
περιλαμβάνει και τη συμμετοχή των μαθητών σε ένα διαγωνισμό για την προστασία
του περιβάλλοντος, με θέμα το θαλάσσιο περιβάλλον. Οι μαθητές συγκεντρώνουν
βαθμούς προσπαθώντας να ανακαλύψουν, να ευαισθητοποιηθούν και να
ευαισθητοποιήσουν και, τέλος, να δράσουν για το περιβάλλον.
Η παραπάνω
ιδέα ήδη επεκτείνεται προς την κατεύθυνση ενός προγράμματος πολυμέσων (GREENwise)
που εύκολα προσαρμόζεται στις διάφορες ηλικίες μαθητών και που ίσως αποτελέσει
νέο θέμα του προγράμματος κατά τη σχολική χρονιά 2002-2003.
Τρίτο
θέμα : «ΤΟ ΝΕΡΟ ΣΤΟ
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ» (“Water in our environment”)
σχολικό έτος 1998-1999
Το
θέμα αυτού του προγράμματος δίνει την
ευκαιρία να μελετήσουμε διάφορα
οικοσυστήματα σχετιζόμενα με το νερό στο
περιβάλλον μας. Στο πλαίσιο αυτού μπορούμε
να εξετάσουμε το νερό που χρησιμοποιούμε
στη καθημερινή μας ζωή σε σχέση με
περιβαλλοντικούς, επιστημονικούς,
κοινωνικούς και άλλους παράγοντες. Το
πρόγραμμα δίνει έμφαση στην ανάπτυξη, εκ
μέρους των μαθητών, δεξιοτήτων επίλυσης
προβλήματος και λήψης αποφάσεων. Οι
δεξιότητες αυτές αποτελούν μέρος των
προγραμμάτων σπουδών των διαφόρων
μαθημάτων του σχολείου (και κυρίως των
φυσιογνωστικών μαθημάτων και της
φυσικοχημείας) και ως εκ τούτου καθίσταται
ευκολότερη η ενσωμάτωσή τους στη
διδασκαλία αυτών. Απώτερος σκοπός της
υλοποίησης του προγράμματος πρέπει να
είναι η δημιουργία ενός χάρτη των υδατικών
συστημάτων της περιοχής της Μεσογείου, στην
οποία υλοποιείται το SEMEP.
Τα
εννέα φύλλα εργασίας του περιλαμβάνουν:
1.
Sources
of water:
πειραματική εργασία, η οποία θα διεξαχθεί
στο σχολείο, που κυρίως αποτελεί μια
γεωγραφική άσκηση σχετιζόμενη με τη
βροχόπτωση και τα πρότυπα καιρού σε κάθε
χώρα του δικτύου. |
|
2.
River
water and its ecosystem. |
|
3.
River
estuary and its ecosystem. |
|
4.
The
sea and its ecosystem. |
|
5.
Lake
/ Reservoir water and its ecosystem. |
Τα
φύλλα εργασίας 2ο έως 5ο δίνουν
την ευκαιρία στους μαθητές να εξετάσουν την
ποιότητα του νερού και να μελετήσουν
διάφορα οικοσυστήματα σχετιζόμενα με
διαφορετικής προέλευσης νερό. Βεβαίως, είτε
επειδή δεν υπάρχουν όλα τα οικοσυστήματα σε
κάθε χώρα, είτε επειδή τα υπάρχοντα
οικοσυστήματα είναι δυσπρόσιτα ή
βρίσκονται μακριά από το σχολείο, οι
μαθητές είναι υποχρεωμένοι να συλλέξουν
δεδομένα από δύο τουλάχιστον
οικοσυστήματα και να επικοινωνήσουν με
μαθητές σχολείων από άλλες χώρες του
δικτύου για ανταλλαγή δεδομένων,
εμπειριών και απόψεων.
6.
Ownership of the water in our environment. |
|
7.
The
fresh water ecosystem and us. |
|
8.
The
ecosystems through the ages. |
|
9.
Water,
water everywhere, but
… |
Τα
φύλλα εργασίας 6ο έως 9ο περιλαμβάνουν
αναζήτηση πληροφοριών από βιβλιογραφικές
πηγές, επεξεργασία ερωτηματολογίων (που
σχεδιάστηκαν από τους μαθητές) και συζητήσεις
με διαφόρους ανθρώπους. Η εργασία αυτή
επεκτείνεται στην πολιτιστική, κοινωνική
και ιστορική διάσταση του νερού στο
περιβάλλον μας.
Δεύτερο
θέμα: «ΤΟ ΝΕΡΟ ΚΑΙ Η
ΖΩΗ» (“Water and life”)
σχολικό έτος 1997-1998
Το θέμα αυτό δίνει την ευκαιρία στους
μαθητές να υπολογίσουν το νερό που χρησιμοποιείται
στις καθημερινές δραστηριότητες των
ανθρώπων και να μελετήσουν μερικά από τα
περιβαλλοντικά, επιστημονικά,
κοινωνιολογικά και πολιτικά ζητήματα που
εγείρονται από την αλόγιστη χρήση του.
Είναι σχεδιασμένο κατά τέτοιο τρόπο ώστε να
ενημερωθούν οι μαθητές για το πως
χρησιμοποιείται το νερό από τον άνθρωπο:
οικιακή χρήση (πόσιμο νερό, νερό για
πλύσιμο ρούχων και πιάτων, νερό για την
τουαλέτα κ.ά.), αρδευτικό νερό και νερό για
βιομηχανική χρήση.
Οι
μαθητές μελετούν, κάνοντας κατάλληλες
περιβαλλοντικές μετρήσεις, τον τρόπο και το
βαθμό στον οποίο είναι δυνατό να
περιοριστεί η κατανάλωση του νερού.
Διερευνούν τις στάσεις των τουριστών στο
θέμα της διατήρησης του νερού του πλανήτη
και τις συγκρίνουν με τις αντίστοιχες του
ντόπιου πληθυσμού. Επίσης μελετούν την
προέλευση των αποθεμάτων του νερού για
κάθε χρήση του και τη βιωσιμότητα του
τρόπου προμήθειάς του. Εξετάζουν τις
παραμέτρους και τους κανόνες υγιεινής του
πόσιμου νερού. Τέλος, εξετάζουν τον τρόπο
διάθεσης των αποβλήτων από τη χρήση του
νερού και το κατά πόσο ρυπαίνουν το νερό της
θάλασσας. Φιλοδοξία του προγράμματος είναι,
μέσω της επικοινωνίας των μαθητών των
διαφόρων σχολείων της χώρας και της
αλλοδαπής, να συνταχθεί ένας χάρτης χρήσης
νερού της περιοχής των χωρών που
συμμετέχουν στο SEMEP.
Τα επτά φύλλα εργασίας του
περιλαμβάνουν:
1.
Our
water use:
χρήση και εξοικονόμηση του νερού από τον
ντόπιο πληθυσμό, άτομα και οικογένειες. |
|
2.
Water
usage by tourists:
χρήση του νερού από τους τουρίστες και
προσπάθεια εξοικονόμησής του από τα
ξενοδοχεία. Διερεύνηση των στάσεων των
τουριστών στην προσπάθεια εξοικονόμησης
νερού. |
|
3.
Water
supply:
προέλευση του νερού που χρησιμοποιείται
στην πόλη μας και σύγκριση με την
αντίστοιχη προέλευση στις άλλες πόλεις-χώρες. |
|
4. Disposing
of water waste:
διάθεση των αποβλήτων της χρήσης του
νερού στην πόλη μας και στις άλλες πόλεις-χώρες. |
|
5.
Drinking
water:
προέλευση, κόστος και σκληρότητα του
ποσίμου νερού. |
|
6.
Water
for irrigation:
ανάγκες των διαφόρων καλλιεργούμενων,
ποτιστικών, φυτικών ειδών σε νερό και
σχέση των καλλιεργούμενων ειδών με τη
διαθεσιμότητα του νερού στην περιοχή. |
|
7.
Water
for industry:
η βιωσιμότητα της διαχείρισής του νερού
για βιομηχανική χρήση. |
Πρώτο
θέμα: «Η ΘΑΛΑΣΣΑ ΚΑΙ
ΕΜΕΙΣ - ΣΧΕΣΗ ΖΩΗΣ» (“The sea and
Us”)
Οι δραστηριότητες πεδίου αυτού του
θέματος περιλαμβάνουν:
α. A beach area: Μελέτη μιας ακτής με
σχετικά ήπια χρήση, η οποία περιλαμβάνει
δύο εξορμήσεις σε μία παραλία (ίδια και στις
δύο εξορμήσεις): μία εξόρμηση κατά το
Φεβρουάριο, που η παραλία είναι πρακτικά
άδεια και μία εξόρμηση κατά το Μάιο, που η
παραλία έχει κάποιους επισκέπτες-χρήστες
της. Ο λόγος για τον οποίο γίνεται η έρευνα
στην ίδια παραλία δύο φορές είναι για να
παρατηρήσουν οι μαθητές τις περιβαλλοντικές
διαφορές της κατά τις δύο αυτές περιόδους
ενώ ταυτόχρονα θα εξασκηθούν δύο φορές
στις μεθόδους και πιθανά θα προτείνουν τις
δικές τους τροποποιήσεις για την έρευνα. Η
μελέτη στηρίζεται στην εξέταση διαφόρων
παραγόντων και περιβαλλοντικών παραμέτρων:
προσπέλαση, διευκολύνσεις, χρήση,
διατήρηση και βελτιώσεις, καθαρότητα (ποιότητα)
νερού - πυθμένα - ακτής και ελκυστικότητα
της παραλίας για τους χρήστες της.
β. Man-made structure on the seashore: Περιλαμβάνει
άλλες δύο εξορμήσεις σε δύο, διαφορετικές
μεταξύ τους, περιοχές της ακτής ή της
θάλασσας που φιλοξενούν κάποιο, σχετικά
μεγάλου μεγέθους, έργο υποδομής (λιμάνι, μαρίνα,
βιοτεχνία ή βιομηχανία, ξενοδοχειακή
μονάδα, εγκαταστάσεις υδατοκαλλιέργειας κ.ά.),
με στόχο τη μελέτη των πλεονεκτημάτων της (αναγκαιότητα,
απασχόληση, εισόδημα κ.ά.) σε σχέση με τις
περιβαλλοντικές, κοινωνικές, αισθητικές κ.ά.
επιπτώσεις της. Εδώ η μελέτη στηρίζεται
στην εξέταση της παραπάνω κατασκευής από
τρεις διαφορετικές σκοπιές: υποδομή, θετική
επίδραση (ανάπτυξη), περιβαλλοντικές
επιπτώσεις (ρύπανση). Επιδιώκουμε να
κατανοήσουν οι μαθητές την πολυπλοκότητα
και την αλληλεξάρτηση των περιβαλλοντικών
παραγόντων και να αντιληφθούν την
αναγκαιότητα για συνολική μελέτη τους και
όχι τη μεμονωμένη εξέτασή τους.
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ SEMEP ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ SEMEP ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ SEMEP ΟΙ ΜΕΧΡΙ ΤΩΡΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ