SEMEP HOME PAGE

 ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ SEMEP    ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ SEMEP     ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ  SEMEP   ΟΙ ΜΕΧΡΙ ΤΩΡΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ  


Δ. ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΤΟΥ SEMEP ΚΑΙ ΟΙ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

           Για κάθε θέμα παρέχονται φύλλα εργασίας και οδηγίες για τους καθηγητές και τους μαθητές (σε PDF Fomat)

         

Έβδομο θέμα: «Ανακαλύψετε την πόλη σας2» (Discover your city2)

σχολικό έτος 2005-2006

          

Έκτο θέμα: «Ανακαλύψετε την πόλη σας» (“Discover your city)

σχολικό έτος 2004-2005

          

Πέμπτο θέμα: «Μεσογειακή Διατροφή» (Mediteranean and Diet)

σχολικό έτος 2002-2003 και 2003-2004

           

Τέταρτο θέμα : «ΑΣ ΠΡΑΣΙΝΙΣΟΥΜΕ» (“GOgreen Quiz”)

σχολικά έτη 2000-2001 και 2001-2002

Το θέμα αυτό προτάθηκε από τον Εθνικό Συντονιστή της Μάλτας και μ’ αυτό γίνεται μία απόπειρα απλούστευσης του εκπαιδευτικού υλικού του SEMEP προκειμένου να μπορεί να χρησιμοποιηθεί και από μικρότερες ηλικίες μαθητών.

Οι μαθητές δίνουν απαντήσεις σε συγκεκριμένες ερωτήσεις και συγκεντρώνουν βαθμούς. Από το σύνολο των βαθμών προκύπτει το «πόσο πράσινοι είναι» (How Green are you?). Από καιρού εις καιρό επαναλαμβάνουν τη συμπλήρωση του ερωτηματολογίου και αυτοαξιολογούνται στο κατά πόσο βελτιώθηκαν οι στάσεις τους και οι συμπεριφορές τους προς το περιβάλλον.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει και τη συμμετοχή των μαθητών σε ένα διαγωνισμό για την προστασία του περιβάλλοντος, με θέμα το θαλάσσιο περιβάλλον. Οι μαθητές συγκεντρώνουν βαθμούς προσπαθώντας να ανακαλύψουν, να ευαισθητοποιηθούν και να ευαισθητοποιήσουν και, τέλος, να δράσουν για το περιβάλλον.

Η παραπάνω ιδέα ήδη επεκτείνεται προς την κατεύθυνση ενός προγράμματος πολυμέσων (GREENwise) που εύκολα προσαρμόζεται στις διάφορες ηλικίες μαθητών και που ίσως αποτελέσει νέο θέμα του προγράμματος κατά τη σχολική χρονιά 2002-2003.

 

 

Τρίτο θέμα : «ΤΟ ΝΕΡΟ ΣΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ» (“Water in our environment”)

σχολικό έτος 1998-1999

Το θέμα αυτού του προγράμματος δίνει την ευκαιρία να μελετήσουμε διάφορα οικοσυστήματα σχετιζόμενα με το νερό στο περιβάλλον μας. Στο πλαίσιο αυτού μπορούμε να εξετάσουμε το νερό που χρησιμοποιούμε στη καθημερινή μας ζωή σε σχέση με περιβαλλοντικούς, επιστημονικούς, κοινωνικούς και άλλους παράγοντες. Το πρόγραμμα δίνει έμφαση στην ανάπτυξη, εκ μέρους των μαθητών, δεξιοτήτων επίλυσης προβλήματος και λήψης αποφάσεων. Οι δεξιότητες αυτές αποτελούν μέρος των προγραμμάτων σπουδών των διαφόρων μαθημάτων του σχολείου (και κυρίως των φυσιογνωστικών μαθημάτων και της φυσικοχημείας) και ως εκ τούτου καθίσταται ευκολότερη η ενσωμάτωσή τους στη διδασκαλία αυτών. Απώτερος σκοπός της υλοποίησης του προγράμματος πρέπει να είναι η δημιουργία ενός χάρτη των υδατικών συστημάτων της περιοχής της Μεσογείου, στην οποία υλοποιείται το SEMEP.

Τα εννέα φύλλα εργασίας του περιλαμβάνουν:

κουκκίδα

  1.    Sources of water: πειραματική εργασία, η οποία θα διεξαχθεί στο σχολείο, που κυρίως αποτελεί μια γεωγραφική άσκηση σχετιζόμενη με τη βροχόπτωση και τα πρότυπα καιρού σε κάθε χώρα του δικτύου.

κουκκίδα

  2.    River water and its ecosystem.

κουκκίδα

  3.    River estuary and its ecosystem.

κουκκίδα

  4.    The sea and its ecosystem.

κουκκίδα

  5.    Lake / Reservoir water and its ecosystem.

Τα φύλλα εργασίας 2ο έως 5ο δίνουν την ευκαιρία στους μαθητές να εξετάσουν την ποιό­τητα του νερού και να μελετήσουν διάφορα οικοσυστήματα σχετιζόμενα με διαφορετικής προέλευσης νερό. Βεβαίως, είτε επειδή δεν υπάρχουν όλα τα οικοσυστήματα σε κάθε χώρα, είτε επειδή τα υπάρχοντα οικοσυστήματα είναι δυσπρόσιτα ή βρίσκονται μακριά από το σχολείο, οι μαθητές είναι υποχρεωμένοι να συλλέξουν δεδομένα από δύο τουλά­χιστον οικοσυστήματα και να επικοινωνήσουν με μαθητές σχολείων από άλλες χώρες του δικτύου για ανταλλαγή δε­δομένων, εμπειριών και απόψεων.

κουκκίδα

  6.    Ownership of the water in our environment.

κουκκίδα

  7.    The fresh water ecosystem and us.

κουκκίδα

  8.    The ecosystems through the ages.

κουκκίδα

  9.    Water, water everywhere, but

Τα φύλλα εργασίας 6ο έως 9ο περιλαμβάνουν αναζήτηση πληροφοριών από βιβλιογραφικές πηγές, επεξεργασία ερωτηματολογίων (που σχεδιάστηκαν από τους μαθητές) και συζητήσεις με διαφόρους ανθρώπους. Η εργασία αυτή επεκτείνεται στην πολιτιστική, κοινωνική και ιστορική διάσταση του νερού στο περιβάλλον μας.

 

 

Δεύτερο θέμα: «ΤΟ ΝΕΡΟ ΚΑΙ Η ΖΩΗ» (“Water and life”)

σχολικό έτος 1997-1998

Το θέμα αυτό δίνει την ευκαιρία στους μαθητές να υπολογίσουν το νερό που χρησιμο­ποιείται στις καθημερινές δραστηριότητες των ανθρώπων και να μελετήσουν μερικά από τα περιβαλλοντικά, επιστημονικά, κοινωνιολογικά και πολιτικά ζητήματα που εγείρονται από την αλόγιστη χρήση του. Είναι σχεδιασμένο κατά τέτοιο τρόπο ώστε να ενημερωθούν οι μαθητές για το πως χρησιμοποιείται το νερό από τον άνθρωπο: οικιακή χρήση (πό­σιμο νερό, νερό για πλύσιμο ρούχων και πιάτων, νερό για την τουαλέτα κ.ά.), αρδευτικό νερό και νερό για βιομηχανική χρήση.

Οι μαθητές μελετούν, κάνοντας κατάλληλες περιβαλλοντικές μετρήσεις, τον τρόπο και το βαθμό στον οποίο είναι δυνατό να περιοριστεί η κατανάλωση του νερού. Διερευνούν τις στάσεις των τουριστών στο θέμα της διατήρησης του νερού του πλανήτη και τις συγκρίνουν με τις αντίστοιχες του ντόπιου πληθυσμού. Επίσης μελετούν την προέλευση των απο­θεμάτων του νερού για κάθε χρήση του και τη βιωσιμότητα του τρόπου προμήθειάς του. Εξετάζουν τις παραμέτρους και τους κανόνες υγιεινής του πόσιμου νερού. Τέλος, εξετάζουν τον τρόπο διάθεσης των αποβλήτων από τη χρήση του νερού και το κατά πόσο ρυπαίνουν το νερό της θάλασσας. Φιλοδοξία του προγράμματος είναι, μέσω της επικοινωνίας των μαθη­τών των διαφόρων σχολείων της χώρας και της αλλοδαπής, να συνταχθεί ένας χάρτης χρή­σης νερού της περιοχής των χωρών που συμμετέχουν στο SEMEP.

            Τα επτά φύλλα εργασίας του περιλαμβάνουν:

κουκκίδα

1.    Our water use: χρήση και εξοικονόμηση του νερού από τον ντόπιο πληθυσμό, άτομα και οικογέ­νειες.

κουκκίδα

2.  Water usage by tourists: χρήση του νερού από τους τουρίστες και προσπάθεια εξοικονόμησής του από τα ξενοδοχεία. Διερεύνηση των στάσεων των τουριστών στην προσπάθεια εξοικονόμησης νερού.

κουκκίδα

3.    Water supply: προέλευση του νερού που χρησιμοποιείται στην πόλη μας και σύγκριση με την αντίστοιχη προέλευση στις άλλες πόλεις-χώρες.

κουκκίδα

4.   Disposing of water waste: διάθεση των αποβλήτων της χρήσης του νερού στην πόλη μας και στις άλλες πόλεις-χώρες.

κουκκίδα

5.    Drinking water: προέλευση, κόστος και σκληρότητα του ποσίμου νερού.

κουκκίδα

6.    Water for irrigation: ανάγκες των διαφόρων καλλιεργούμενων, ποτιστικών, φυτικών ειδών σε νερό και σχέση των καλλιεργούμενων ειδών με τη διαθεσιμότητα του νερού στην πε­ριοχή.

κουκκίδα

7.    Water for industry: η βιωσιμότητα της διαχείρισής του νερού για βιομηχανική χρήση.  

           

Πρώτο θέμα: «Η ΘΑΛΑΣΣΑ ΚΑΙ ΕΜΕΙΣ - ΣΧΕΣΗ ΖΩΗΣ» (“The sea and Us”)

σχολικά έτη 1995-1996 και 1996-1997.

Οι δραστηριότητες πεδίου αυτού του θέματος περιλαμβάνουν:

            α. A beach area: Μελέτη μιας ακτής με σχετικά ήπια χρήση, η οποία περιλαμβάνει δύο εξορμήσεις σε μία παραλία (ίδια και στις δύο εξορμήσεις): μία εξόρμηση κατά το Φεβρουάριο, που η παραλία είναι πρακτικά άδεια και μία εξόρμηση κατά το Μάιο, που η παραλία έχει κάποιους επισκέπτες-χρήστες της. Ο λόγος για τον οποίο γίνεται η έρευνα στην ίδια παραλία δύο φορές είναι για να παρατηρήσουν οι μαθητές τις περιβαλλοντικές διαφορές της κατά τις δύο αυτές περιόδους ενώ ταυτόχρονα θα εξασκηθούν δύο φο­ρές στις μεθόδους και πιθανά θα προτείνουν τις δικές τους τροποποιήσεις για την έρευνα. Η μελέτη στηρίζεται στην εξέταση διαφόρων παραγόντων και περιβαλλοντικών παραμέτρων: προσπέλαση, διευ­κολύνσεις, χρήση, διατήρηση και βελτιώσεις, καθαρότητα (ποιότητα) νερού - πυθμένα - ακτής και ελκυστικότητα της παραλίας για τους χρήστες της.

            β. Man-made structure on the seashore: Περιλαμβάνει άλλες δύο εξορμήσεις σε δύο, διαφορετικές μεταξύ τους, περιοχές της ακτής ή της θάλασσας που φιλοξενούν κάποιο, σχε­τικά μεγάλου μεγέθους, έργο υποδομής (λιμάνι, μα­ρίνα, βιοτεχνία ή βιομηχανία, ξενοδο­χειακή μονάδα, εγκαταστάσεις υδατοκαλλιέργειας κ.ά.), με στόχο τη μελέτη των πλεονεκτη­μάτων της (αναγκαιότητα, απασχόληση, εισόδημα κ.ά.) σε σχέση με τις περιβαλλοντικές, κοινωνικές, αισθητικές κ.ά. επιπτώσεις της. Εδώ η μελέτη στηρίζεται στην εξέταση της πα­ραπάνω κατασκευής από τρεις διαφορετικές σκοπιές: υποδομή, θετική επίδραση (ανάπτυξη), περιβαλλοντικές επιπτώσεις (ρύπανση). Επιδιώκουμε να κατανοήσουν οι μαθητές την πολυ­πλοκότητα και την αλληλεξάρτηση των περιβαλλοντικών παραγόντων και να αντι­ληφθούν την αναγκαιότητα για συνολική μελέτη τους και όχι τη μεμονωμένη εξέτασή τους.

           

 


 ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ SEMEP         ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ SEMEP         ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ  SEMEP        ΟΙ ΜΕΧΡΙ ΤΩΡΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ


SEMEP HOME PAGE